فاکتورهای تأثیرگذار بر موفقیت استارتاپ‌ها

فاکتورهای تأثیرگذار بر موفقیت استارتاپ‌ها​

سرمایه‌گذاران همواره به دنبال تیم‌های قوی، منسجم و با مهارت‌های مکمل هستند که بتوانند باتجربه و دیدگاه روشن، چالش‌های استارتاپ را مدیریت کنند. ویژگی‌هایی نظیر رهبری، تاب‌آوری و توانایی اجرایی مؤثر، نقش کلیدی در موفقیت یک استارتاپ دارند. در ادامه برخی از این فاکتورهای تاثیرگذار مورد بررسی قرار گرفته است.  

بنیان‌گذاران دارای پیشینه فنی، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

مطالعه First Round نشان داد استارتاپ‌هایی با حداقل یک بنیان‌گذار دارای پیشینه فنی (علوم کامپیوتر یا مهندسی)، ۲۳۰٪ بازده سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به تیم‌های فاقد این تخصص‌ها داشته‌اند. گزارش Kauffman نیز تاکید می‌‌کند که ۴۵٪ از بنیان‌گذاران استارتاپ‌های تکنولوژی محور، دارای مدرک مهندسی یا علوم کامپیوتر هستند.این موضوعات اهمیت دانش فنی در مراحل ابتدایی توسعه استارتاپ‌ها را تایید می‌کند.

بنیان‌گذاران فارغ‌‌التحصیل از دانشگاه‌های برتر، عملکرد بهتری داشته‌اند.

پرتفوی First Round نشان می‌دهد که 38٪ از تیم‌ها حداقل یک بنیان‌گذار فارغ‌التحصیل از Stanford، MIT و Harvard را در تیم خود داشته‌ و عملکرد آن‌ها نیز 220٪ بهتر از سایرین بوده است. پایگاه داده Crunchbase نیز تاییدی بر این موضوع است؛ 32٪ از سرمایه‌های جذب شده در سال 2023 را فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌‌ها به خود اختصاص داده‌اند و در این خصوص عملکرد بهتری داشته‌اند. داده‌ها حاکی از آن است که اگرچه ورود به یک دانشگاه برتر پرهزینه و دشوار است، اما می‌تواند یک عنصر مهم در موفقیت استارت‌آپ‌ها باشد.

تجربه کار در شرکت‌های فناور مطرح، احتمال موفقیت تیم‌ها را افزایش می‌دهد.

گزارش First Round نشان داد که عملکرد تیم‌های با حداقل یک بنیان‌گذار از Amazon، Apple، Facebook، Google، Microsoft یا (X)، ٪160 بهتر از سایرین می‌باشد. همچنین تیم‌های بنیان‌گذار با تجربه کار در این شرکت‌ها، حدودا 50٪ بیشتر ارزش‌گذاری شده‌اند. بنابراین حضور فارغ‌التحصیلان جدید در قالب یک دوره کارآموزی در یک شرکت فناور برجسته، می‌تواند به موفقیت استارت‌آپ او کمک نماید.

آشنایی قبلی بنیان‌گذاران با یکدیگر نیز به طور قابل توجهی بر موفقیت استارتاپ‌ها تأثیر می‌گذارد، به طوریکه 65٪ استارتاپ‌ها به دلیل تنش بین بنیان‌گذاران آن شکست می‌خورند.

در حوزه فناوری، کارآفرینان جوان‌تر عامل کلیدی برای موفقیت هستند.

مطابق گزارش Kauffman بیش از 75٪ کارآفرینان بین 35 تا 64 سال سن دارند، با این حال میانگین سنی بنیان‌گذاران شرکت‌های Facebook ،Microsoft ،Apple ،Google ،Spotify و Amazon در زمان تاسیس 24 سال بوده است. بر این اساس فناوری، بیشتر مورد توجه افراد جوان است. پرتفوی First Round نیز تاییدی بر این استدلال است به‎‌طوری‌که تیم‌های مؤسس با میانگین سنی زیر 25 سال (در زمان سرمایه‌گذاری) 30٪ عملکرد بهتری نسبت به میانگین (34.5 سال) داشته‌اند.

کارآفرینان جوان‌تر عامل کلیدی برای موفقیت

تنوع جنسیتی عامل تاثیرگذاری بر بازدهی استارت‌آپ‌ها است.

تنوع جنسیتی در کارآفرینی به عنوان یک عامل مؤثر در موفقیت استارتاپ‌ها شناخته شده است. First Round نشان داد استارتاپ‌های با حداقل یک بنیان‌گذار زن ۶۳٪ بهتر در بازده سرمایه‌گذاری عمل کرده‌اند. مطابق اطلاعات بانک جهانی، در آمریکا شرکت‌های تحت مالکیت زنان رشد بیش از 2 برابری نسبت به سایر شرکت‌ها داشته‌اند و حدود 3 تریلیون دلار به اقتصاد کمک نموده‌اند. بانک جهانی تایید می‌کند که در کشورهای در حال توسعه نیز، کارآفرینی زنان در حال افزایش بوده به‌طوری‌که حدود 8 تا 10 میلیون SME با حداقل یک مالک زن وجود دارد.

جمع‌بندی

بنیان‌گذاران فنی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر و تجربه کار در شرکت‌های مطرح، 3 فاکتور تاثیرگذار در جذب سرمایه‌ و رشد استارت‌آپ‌ها هستند.

داده‌ها و تحقیق‌ها نشان داده‌اند که کیفیت و ترکیب تیم مؤسس نقش حیاتی در موفقیت استارتاپ‌ها دارد. تیم‌هایی که تخصص فنی دارند و از دانشگاه‌های خاص فارغ‌التحصیل شده‌اند، دارای تنوع جنسیتی هستند و تجربه قبلی در شرکت‌های مطرح را دارند، به وضوح در مقابله با چالش‌های اولیه استارتاپ‌ها و جذب سرمایه موفق‌تر عمل می‌کنند. درک این پارامترها می‌تواند مزیت استراتژیکی برای سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران در رقابت‌های استارتاپی ایجاد نماید.

سخن پایانی

موفقیت می‌تواند از دیدگاه‌های مختلف تعاریف متعددی داشته باشد، با این وجود، می‌توان آن را به‌طور کلی به دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین‌شده و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی تعبیر کرد. از این منظر، موفقیت یک استارت‌آپ نه تنها به میزان سودآوری مالی، بلکه به ایجاد فرصت‌های شغلی و همچنین پایداری و رشد بلندمدت آن بستگی دارد.

نتایج بررسی‌های آماری و مطالعات جهانی نشان می‌دهد، استارت‌آپ‌هایی که توانسته‌اند تعادلی میان خلاقیت، مدیریت، و بازار هدف ایجاد کنند، احتمال موفقیت بیشتری دارند. همچنین عواملی مانند تجربه و تخصص تیم، توانایی تامین مالی و مهارت شبکه‌سازی، نقش کلیدی در توسعه و بقای استارت‌آپ‌ها ایفا می‌کنند.

در نهایت، هرچند موفقیت استارت‌آپ‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد، اما توجه به این فاکتورها در کنار موضوعاتی مانند قانون‌گذاری و شرایط اقتصادی می‌تواند بستر لازم برای رشد و پیشرفت بیشتر این کسب‌وکارها را فراهم کند.

Picture of رضا یزدان پناه

رضا یزدان پناه

کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =